ASAS 50 antara seni untuk seni & seni untuk Masyarakat
Assalamualaikum W.B.T
sebelum ini negara kita telah dijajah oleh negara barat menyebabkan ramai golongan penulis yang muncul secara lansung mahupun tidak langsung. mereka menjajah bahan mentah kita malah mereka juga menyekat pemberontakan para cendikiawan maka termaktublah penubuhan para penulis di negara malaysia.
Asas 50 merupakan(angkatan sasterawan 1950) yang telah ditubuhkan oleh 19 orang penulis muda. tujuan penubuhan ini untuk merapatkan perhubungan sesama penulis di dalam sesebuah daerah atau negeri yang mana persatuan itu tubuhkan.
perjuangan Asas 50.
1. Melindungi hak-hak muslihat seluruh ahli dan pengarangnya.
2. Mengadakan pembaharuan dalam sastera tanpa melenyapkan yang lama
3. Bahasa dan kesusasteraan mestilah dijadikan alat untuk perpaduaan kebangsaan dan perjuangan kemerdekaan.
4. Memajukan pemikiran rakyat dan perpaduaan kebangsaan menerusi bahasa dan kesusasteraan melayu.
~~TOKOH ASAS 50~~
1. Usman Awang 2. Keris mas
3. A.Samad ismail. 4. Tongkat warrant
Seni untuk Masyarakat.♡
keris mas telah berjuang selama 40 tahun dalam dunia persuratan melayu, bermulanya dengan tugas sebagai editor majalah mastika terbitan syarikat utusan melayu. Beliau cemerlang dalam bidang penulisan kreatif khususnya cerpen dan novel. keris mas salah seorang yang kuat mendorong konsep seni untuk masyarakat. oleh hal demikian beliau percaya salahs atu peranan sastera terhadap masyarakat untukmembebaskan anggota masyarakat itu daripada belenggu yang mengongkong kebebasan fikiran dan jiwanya(keris mas, 1979:133).
Aliran ini bahawa asraf sama berpendapat dengan keris mas ia memberi ksedaran kepada orang luar bahawa seni untuk masyarakat membuka minda para pembaca. oleh disebabkan itu ramai penulis yang mengunakan aliran ini untuk memperjuangkan hak asasi manusia agar tidak menjadi hamba abdi kepada penjajah ketika itu. sastera untuk masyarakat bagi (a. karim Haji Abdullah ed., 1997:16) ialah memberi faedah kearah kebahagian manusia. Dengan itu aliran ini mendapat kebaikan kepada sesiapa sahaja untuk mempertahankan hak-hak perlindungan.
~~TOKOH ~~
~~TOKOH~~
(Hamzah.)
peperangan pena atau polemik seni untuk seni berlaku pada tahun 1950 dan berlanjutan hingga beberapa tahun kemudian, hal ini kerana para penulis berbeza persepsi tentang seni untuk seni dan seni untuk masyarakat. Aliran ini didokong oleh hamzah(Insan, 1981:34). polimek ini bermula bila hamzah dan asraf mula membahaskan di dalam tulisan-tulisan meraka yang mengunakan pinjaman bahasa. Hal ini kerana hamzah ada pandangan sendiri mengenai karya beliau di mana meng kritik mengunakan bahasa asing seperti kamar manager hasil pengunaan bahasa tersebut beliau telah tentang oleh masyarakat. Beliau berpendapat seni harus berperanan untuk seni sahaja agar tidak dipergunakan oleh pihak sepatutnya. Dalam hal ini, hamzah khuatir konsep seni untuk masyarakat akan menghapuskan kepercayaan orang melayu berkenaan hal-hal yang ghaib seperti syurga, Neraka, dan sebagainya(keris mas, 1979:133).
ULASAN!
kenapa wujudnya pendebatan antara Hamzah dan Asraf mengenai seni untuk masyarakat dan seni untuk seni, hal ini kerana pendapat ashraf harus mempunyai tujuan yang tertentu manakala Hamzah hanya mempertahankan kewujudan alam ghaib erti kata lain adat bangsa. mereka mempertahankan hujah masing-masing dari segi penyampaian sebuah karya tersebut.
sebelum ini negara kita telah dijajah oleh negara barat menyebabkan ramai golongan penulis yang muncul secara lansung mahupun tidak langsung. mereka menjajah bahan mentah kita malah mereka juga menyekat pemberontakan para cendikiawan maka termaktublah penubuhan para penulis di negara malaysia.
Asas 50 merupakan(angkatan sasterawan 1950) yang telah ditubuhkan oleh 19 orang penulis muda. tujuan penubuhan ini untuk merapatkan perhubungan sesama penulis di dalam sesebuah daerah atau negeri yang mana persatuan itu tubuhkan.
perjuangan Asas 50.
1. Melindungi hak-hak muslihat seluruh ahli dan pengarangnya.
2. Mengadakan pembaharuan dalam sastera tanpa melenyapkan yang lama
3. Bahasa dan kesusasteraan mestilah dijadikan alat untuk perpaduaan kebangsaan dan perjuangan kemerdekaan.
4. Memajukan pemikiran rakyat dan perpaduaan kebangsaan menerusi bahasa dan kesusasteraan melayu.
~~TOKOH ASAS 50~~
1. Usman Awang 2. Keris mas
3. A.Samad ismail. 4. Tongkat warrant
Seni untuk Masyarakat.♡
keris mas telah berjuang selama 40 tahun dalam dunia persuratan melayu, bermulanya dengan tugas sebagai editor majalah mastika terbitan syarikat utusan melayu. Beliau cemerlang dalam bidang penulisan kreatif khususnya cerpen dan novel. keris mas salah seorang yang kuat mendorong konsep seni untuk masyarakat. oleh hal demikian beliau percaya salahs atu peranan sastera terhadap masyarakat untukmembebaskan anggota masyarakat itu daripada belenggu yang mengongkong kebebasan fikiran dan jiwanya(keris mas, 1979:133).
Aliran ini bahawa asraf sama berpendapat dengan keris mas ia memberi ksedaran kepada orang luar bahawa seni untuk masyarakat membuka minda para pembaca. oleh disebabkan itu ramai penulis yang mengunakan aliran ini untuk memperjuangkan hak asasi manusia agar tidak menjadi hamba abdi kepada penjajah ketika itu. sastera untuk masyarakat bagi (a. karim Haji Abdullah ed., 1997:16) ialah memberi faedah kearah kebahagian manusia. Dengan itu aliran ini mendapat kebaikan kepada sesiapa sahaja untuk mempertahankan hak-hak perlindungan.
~~TOKOH ~~
- Ashraf
- Awam il-sirkam
- Bachtlar Djamily
~~TOKOH~~
(Hamzah.)
peperangan pena atau polemik seni untuk seni berlaku pada tahun 1950 dan berlanjutan hingga beberapa tahun kemudian, hal ini kerana para penulis berbeza persepsi tentang seni untuk seni dan seni untuk masyarakat. Aliran ini didokong oleh hamzah(Insan, 1981:34). polimek ini bermula bila hamzah dan asraf mula membahaskan di dalam tulisan-tulisan meraka yang mengunakan pinjaman bahasa. Hal ini kerana hamzah ada pandangan sendiri mengenai karya beliau di mana meng kritik mengunakan bahasa asing seperti kamar manager hasil pengunaan bahasa tersebut beliau telah tentang oleh masyarakat. Beliau berpendapat seni harus berperanan untuk seni sahaja agar tidak dipergunakan oleh pihak sepatutnya. Dalam hal ini, hamzah khuatir konsep seni untuk masyarakat akan menghapuskan kepercayaan orang melayu berkenaan hal-hal yang ghaib seperti syurga, Neraka, dan sebagainya(keris mas, 1979:133).
ULASAN!
kenapa wujudnya pendebatan antara Hamzah dan Asraf mengenai seni untuk masyarakat dan seni untuk seni, hal ini kerana pendapat ashraf harus mempunyai tujuan yang tertentu manakala Hamzah hanya mempertahankan kewujudan alam ghaib erti kata lain adat bangsa. mereka mempertahankan hujah masing-masing dari segi penyampaian sebuah karya tersebut.
Comments
Post a Comment